Wereldgeheimen Wereldgeheimen
Hier ontdek je de wereld van geheimen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Het evangelie volgens Thomas
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Wereldgeheimen forum index -> Religie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pierre

BerichtGeplaatst: di jul 13, 2010 4:13 pm    Onderwerp: Het evangelie volgens Thomas Reageer met quote

Sinds mijn prille jeugd ben ik bezig met allerlei gedachten. Wie niet natuurlijk? "Iets" dreef mij op een heel bepaalde wijze om te zoeken. Mij zelf vragen te stellen en de daarbij horende antwoorden te zoeken. Eerst was het onbewust en waren het dan ook gewoon gedachten die iedereen wel eens heeft. Ik heb ze echter niet los gelaten. Ik ging er dan ook steeds meer "open" voor staan en zocht naar ... Naar wat? Klinkt allemaal zweverig en warrig. Dat is het dan dus ook jaren lang geweest. Vaak was ik niet te volgen voor anderen en het gebeurd nog steeds dat ik voor velen niet te volgen ben. Ik ben een dromer.

Uiteindelijk zijn mij gewoon bepaalde dingen overkomen. Ik had er een groot besef van en ging na denken waarom mij dit allemaal gebeurde. Heb ik dit dan alleen? Ik denk dat al de dingen die ik meegemaakt heb, een ander ook meemaakt, of nog zal mee gaan maken. Heviger of mnder hevig, dat maakt niet uit. Ik ben niemand bijzonders en heb me erg lang wel als een bijzonder iemand gedragen. Ik ben blij dat dat weg is. Wanneer je met je zelf heel erg bezig bent, zie je de andere dingen vaak niet. Toch zag ik wel heel veel. Ik geloof dat ik het beide kon, met mij zelf bezig zijn, maar ook met dingen rondom mij op te nemen. Ik beleefde als kind zijnde al heel vaak de dingen "als een sprookje". Dat is nooit weg gegaan.

Wat ik echter heel erg lang niet in de gaten had, was hoe mijn gedrag over kwam bij anderen. Dat is ook weg, en soms vergeet ik dat nog wel eens. Allemaal leermomenten. Privé is er ook nogal wat gebeurd vanaf mijn 37ste of 38ste levensjaar. Veel eerder ook al, maar wat er vanaf die tijd gebeurde was niet breed maatschappelijk aanvaard. Alles is nu weer anders, al een aantal jaren. Ik denk dat alles zo heeft moeten lopen en geloof niet in het toeval. In 2007 is er iets heel bijzonders voor mij gebeurd en dat heeft mij aangezet tot het verder denken. De meesten van jullie weten wat ik bedoel en anders kun je nog eens op de www knop duwen. Ik heb alles op digitaal schrift gezet. Het geloof is daar een belangrijk onderdeel van. Ik geloof op een heel aparte wijze.

Nog maar erg kort geleden tipte mij iemand (die al vaker erg goede tips heeft gegeven) over het evangelie volgens Thomas.

Ik geloof dat ik mij in dit evangelie helemaal kan terugvinden. Ik houd er niet van “om ergens bij te horen” of om in een kader geplaatst te worden, maar toch ….
Mijn gedachtegang met betrekking het evangelie van Thomas, vind ik ook terug in Het evangelie van Maria Magdalena.

In 1945 werd door twee boeren bij Nag Hammadi in Egypte bij toeval een kruik gevonden, die naast vele andere Koptische geschriften een vrijwel gaaf handschrift van een nog onbekend evangelie bleek te bevatten. De tekst bestaat uit een schijnbaar ongeordende reeks losse uitspraken van Jezus. In het document zelf wordt als auteur Didymus Judas Thomas genoemd, een van de discipelen van Jezus. Dit Thomas Evangelie werpt op een nieuw licht op de Bijbelse figuur Jezus. Het belang ervan wordt door velen erkend en men spreekt dan ook wel van het 'vijfde evangelie'.
Is het geschrift gnostisch van karakter? Er bestaat enige verwarring over het begrip 'gnostisch'. Deze term wordt gebruikt voor een beweging in (en ook buiten) het vroege christendom die zich kenmerkte door een uitgewerkte mythologie en (vaak) een scherp dualisme. Enerzijds is er het spirituele domein, intrinsiek goed en van goddelijke oorsprong, anderzijds is er het wereldse bestaan, de fysieke schepping, die in negatieve termen beschreven wordt en die het werk is van een verderfelijke 'schepper-god'. Ofschoon het grootste deel van de Nag Hammadi bibliotheek voortkomt uit dit gnostische milieu, geldt dit zeker niet voor het evangelie van Thomas.
Aan de andere kant wordt het begrip 'gnosis' ook gebruikt voor 'innerlijke kennis', inzicht dat verworven wordt door de weg naar binnen te gaan en in contact te komen met je diepste zelf, de grond van je bestaan. In deze zin is 'gnostisch' niet gebonden aan een bepaalde stroming in een specifiek tijdvak.

De rol van Jezus in dit evangelie is een heel andere dan in de ons door de christelijke kerken overgeleverde evangelie Hij treedt op als mens en mystiek leraar. Hij begeleidt ons op onze eigen zoektocht naar de waarheid en is niet de goddelijke verlosser die de orthodoxe leer van hem gemaakt heeft. Misschien mogen we blij zijn dat de georganiseerde religie dit evangelie niet in haar canon heeft opgenomen. Wellicht zou het geschrift in de loop der eeuwen dan, net zoals de canonieke geschriften, diverse aanpassingen ondergaan hebben waardoor de oorspronkelijke boodschap verduisterd zou zijn geraakt. Zoals het boek nu voor ons ligt, is het in ieder geval zestien eeuwen lang onberoerd gebleven en zien we in de beschreven Jezus een 'mystagoog', een persoon die in de klassieke mysteriereligies de zoeker begeleidde op zijn weg naar binnen. Jezus deelt met ons zijn inzichten met het doel ons te begeleiden op de weg naar zelfkennis die uiteindelijk de weg naar de andere dimensie is, ook wel beschreven als het Koninkrijk van de Vader. Dit Koninkrijk ligt niet ergens ver weg in de toekomst, maar vertegenwoordigt veeleer een toestand van diep inzicht in ons eigen bestaan, hier en nu. Zoals we kunnen lezen bij mystici uit alle tijden en culturen is er geen kant-en-klaar recept voor het mystieke schouwen, de weg naar inzicht is geen logische opeenvolging van stappen of treden. Het evangelie van Thomas biedt dus geen cursus die je kunt doorlopen om op die wijze 'verlichting' te bereiken. Ieder zal zijn of haar eigen weg moeten zoeken. De auteur deelt met ons zijn diepe inzichten in de moeilijkheden en zegeningen van deze zoektocht. Daarbij getuigt hij van een uitstekende kennis van de menselijke psyche en geeft hij of zij (wat weten we immers van de schrijver?) er blijk van de mystieke weg zelf gegaan te zijn.
Ik vraag me nu af of ik op dit niveau beland ben? Maar ik kan me er dus helemaal in vinden.
Het gaat er echter niet om wat iemand anders er van vindt, het gaat er om wat je er zelf van vindt.

Ik vind het geweldig. Wink
Shockwave

BerichtGeplaatst: di jul 13, 2010 6:29 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bestaat er niet ergens een online versie van dit Evangelie? Ik kan het niet echt vinden Confused
Pierre

BerichtGeplaatst: di jul 13, 2010 6:35 pm    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.brammoerland.com/thomasevangelietoelichting.html
http://www.thomasevangelie.nl/geschiedenis.htm

Van deze laatste heb ik wat tekst gepikt Wink
//

BerichtGeplaatst: di jul 13, 2010 6:49 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Als aanvulling daarop kan ik je ook boeken van Jacob Slavenburg aanraden. Ik heb de door hem geschreven boeken Valsheid in geschrifte en De Hermetische schakel in de kast staan, die vond ik de moeite waard om te lezen.
Berjan

BerichtGeplaatst: di jul 13, 2010 7:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Als aanvulling daarop kan ik je ook boeken van Jacob Slavenburg aanraden. Ik heb de door hem geschreven boeken Valsheid in geschrifte en De Hermetische schakel in de kast staan, die vond ik de moeite waard om te lezen.

Die heb ik ook gelezen. Maar wat moet je ervan geloven?

Volgens mij zijn de meeste geleerden er wel over eens, dat er valsheid is gepleegd. Maar op internet kom je ook teksten tegen TEGEN die Slavenburg. Wat is wijsheid?

Misschien weten jullie er meer over?

En over het evangelie van Thomas:

Ook hier lees en leer je weer verschillende dingen, de een zegt: Dit is de oorspronkelijke leer van Jezus. De ander zegt: dit is een gnostische tekst, pas later geschreven dan de vier officiële evangelies.
Dat zijn trouwens mensen van een bepaalde groepering (dominees, en andere mensen van de kerk).

Weer een belangrijke vraag: Wat is waarheid/wijsheid?
Pierre

BerichtGeplaatst: di jul 13, 2010 10:31 pm    Onderwerp: Reageer met quote

@ //: Thanks! Wink In mijn gastenboek heeft iemand (die zichzelf Hermes 3 noemde) gewag gemaakt van een Latijnse spreuk, die mij weer geleid heeft tot de Hermetica. Op 25 nuni jl heb ik bij "Algemene discussie" bij de topic "De echte eindtijd" hier een stukje (nou ja, stukje?) geschreven.

Een kleine uitsnede:

Hermes leert dat de geest van een mens het evenbeeld van Gods Grote Geest is. Als we onze geest kunnen bevrijden van de beperkingen van het stoffelijke lichaam, kunnen we de Geest van God ervaren. We zijn geschapen met het specifieke doel dit te leren bereiken. Dit is het spirituele doel van het menselijk leven. Om deze bestemming te bereiken, moeten we ons bewustzijn verruimen. We moeten de kracht van onze kleine geest gebruiken om te proberen Gods Grote Geest te bereiken. Om ons hierbij te helpen, vertelt Hermes een dramatisch verhaal over hoe God de kosmos schept en instandhoudt. Door de ontzagwekkende schoonheid van de kosmos te waarderen en de fundamentele wetten te begrijpen volgens welke hij functioneert, kunnen we de Geest van God leren kennen. Het was deze visie die sterk op de verbeelding werkte van de grote geesten uit de geschiedenis. Ze inspireerde tot het ontstaan van de wetenschap, doordat ze werd aangemoedigd de Geest van God te onderzoeken door te proberen meer te ontdekken van hoe het heelal in elkaar zit. Sommige grote moderne wetenschappers, zoals Albert Einstein en Stephen Hawking, beschrijven de wetenschap nog steeds als een poging om de ‘Geest van God’ te begrijpen. De Hermetische filosofie plaatst de mens in het hart van Gods schepping. Hermes verklaart dat ‘de mens een groot wonder is’. Met zijn geest begrijpt hij misschien niet alleen het universum, maar leert hij zelfs God kennen. Hij is niet een sterfelijk lichaam dat leeft en sterft. Hij is een onsterfelijke ziel die een god kan worden door spiritueel wedergeboorte te ervaren.

Echt geweldig!

@ Berjan: Wat is waarheid/wijsheid?

De waarheid ligt een mogelijke zoektocht voor je zelf en het antwoord wat je hier op krijgt of zult vinden. Die waarheid kun je volgens mij niet uit boeken halen of geschriften of wat dan ook. Het zijn allemaal interpretaties die in een bepaalde gemoedstoestand geschreven zijn. Wat is origineel? De heel oude artefacten zeggen mij persoonlijk het meest. Sumerië dus, maar dat niet alleen. De heel oude beschavingen vertellen veel, maar worden niet goed begrepen of ingeschat ergo, zelfs weg gewuifd door de wetenschap omdat ze er geen plausibele verklaring voor hebben. Voorbeelden te over.

Ik ben geen wetenschapper maar een zoeker, en die zoektocht heeft mij geleid en tekens gegeven waar ik niet omheen kan. Ik geloof niet meer in God, maar weet dat hij bestaat. Maar dat is een totaal andere dan geschreven staat. In mijn beleving is God een "kracht". Die kracht heeft alles geschapen en vindt Zijn oorsprong in het begin van alles. Uit dit begin is alles ontstaan en het klopt dus dat die kracht (God) in alles is.

Jezus was dus een zoon van God, net als jij en ik dat nu zijn. Want we zijn allen uit God geboren. Maar we zijn ook gemanipuleerd, verbeterde versies van God`s schepping. We zijn verbeterd door wezens die wij "Goden" noemen. Die wezens zijn echter ook door diezelfde kracht (God) geschapen.

Wat het Thomas evangelie verteld is dat je God in je zelf kunt vinden, als je dat wilt en als je zoekt. Het koninkrijk van God ligt dus diep in ieder mens en ieder wezen, in feite in alles. Wij mensen hebben de eigenschap gekregen om die God te kunnen vinden. Wanneer ik mijn site weer eens lees (en dat doe ik steeds kritischer) bemerk ik dat dit gelukt is.

Ik ben zo vrij om te zeggen dat ik hem (die kracht dus) gevonden heb. Het geeft me een euforisch gevoel, en een paar keer heb ik datzelfde gevoel ook heel sterk beleefd tijdens een uittreding en in een meditatie. Feitelijk zijn we al "in de hemel" (ons Aards paradijs) maar we beseffen het niet omdat we met andere zaken bezig zijn. We zijn blind en doof van en door hebzucht en macht. We proberen iemand te zijn ten opzichte van anderen. Maar door dat te doen zijn we niemand. We zijn pas iemand als we écht zijn. Dat heeft dus met niemand anders te maken. "To be, or not to be (that is the question)"

Of dat de waarheid is? Voor mij wel, maar bijna dagelijks wordt die waarheid aangevuld met nieuwe inzichten. Dat zijn gebeurtenissen die ik om mij heen waarneem, en dankzij mensen die mij er op wijzen. En tekens die ik krijg. Het is geen kwestie meer van geloven, het is "weten".

Een vraag die je jezelf kunt stellen: wat is leven en wat doe je er mee? Wat neem je waar en neem je het ook écht waar?

Ik heb er dus na veel jaren een antwoord op, en dat voelt verdraaid goed.
Het leven is prachtig: lang leve het leven. Wink

Het leven draait om jou, maar je staat nooit alleen in dit leven.
We zijn allemaal zandkorrels die samen het strand vormen.

aquarius

BerichtGeplaatst: wo jul 14, 2010 4:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

En zo kwamen wij tot de cruciale vraag "Wat is de zin ,of wat heeft het voor zin dit aardse leven"

Ik denk dat het hele leven geen zin of reden heeft,maar we zijn er nou eenmaal en proberen het zinvol te maken ,iedereen op zijn eigen manier.
Rolling Eyes
Pierre

BerichtGeplaatst: wo jul 14, 2010 7:42 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Amen aquarius Wink
//

BerichtGeplaatst: wo jul 14, 2010 8:18 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Berjan schreef:
Wat is wijsheid?
Blijven lezen om zo volledig mogelijk geïnformeerd te zijn, geen boekenwijsheid ontwikkelen maar wat je leest toetsen aan wat je in de dagelijkse werkelijkheid waarneemt, er je eigen conclusies uit trekken en open blijven staan voor nieuwe informatie die tot nieuwe inzichten zouden kunnen leiden.
Shockwave

BerichtGeplaatst: wo jul 14, 2010 8:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Ik denk dat het hele leven geen zin of reden heeft

Gewaagde uitspraak Wink
Pierre

BerichtGeplaatst: wo jul 14, 2010 10:19 pm    Onderwerp: Reageer met quote

// schreef:
Berjan schreef:
Wat is wijsheid?
Blijven lezen om zo volledig mogelijk geïnformeerd te zijn, geen boekenwijsheid ontwikkelen maar wat je leest toetsen aan wat je in de dagelijkse werkelijkheid waarneemt, er je eigen conclusies uit trekken en open blijven staan voor nieuwe informatie die tot nieuwe inzichten zouden kunnen leiden.

Helemaal mee eens, hier staat in verkorte versie wat ik dus ook bedoel Wink

Maar wat vinden we van het evangelie van Thomas? Door wijsheid op deze manier te vinden zoals je dat perfect hebt omschreven, kom je steeds meer tot het intrinsieke. In dit binnenste van je eigen wezen kom je eigenlijk daar bij uit wat het evangelie van Thomas zegt. Kun je het daar mee eens zijn?
Kan iemand het daar mee eens zijn? Ik herhaal:

De rol van Jezus in dit evangelie is een heel andere dan in de ons door de christelijke kerken overgeleverde evangelie Hij treedt op als mens en mystiek leraar. Hij begeleidt ons op onze eigen zoektocht naar de waarheid en is niet de goddelijke verlosser die de orthodoxe leer van hem gemaakt heeft. Misschien mogen we blij zijn dat de georganiseerde religie dit evangelie niet in haar canon heeft opgenomen. Wellicht zou het geschrift in de loop der eeuwen dan, net zoals de canonieke geschriften, diverse aanpassingen ondergaan hebben waardoor de oorspronkelijke boodschap verduisterd zou zijn geraakt. Zoals het boek nu voor ons ligt, is het in ieder geval zestien eeuwen lang onberoerd gebleven en zien we in de beschreven Jezus een 'mystagoog', een persoon die in de klassieke mysteriereligies de zoeker begeleidde op zijn weg naar binnen. Jezus deelt met ons zijn inzichten met het doel ons te begeleiden op de weg naar zelfkennis die uiteindelijk de weg naar de andere dimensie is, ook wel beschreven als het Koninkrijk van de Vader. Dit Koninkrijk ligt niet ergens ver weg in de toekomst, maar vertegenwoordigt veeleer een toestand van diep inzicht in ons eigen bestaan, hier en nu. Zoals we kunnen lezen bij mystici uit alle tijden en culturen is er geen kant-en-klaar recept voor het mystieke schouwen, de weg naar inzicht is geen logische opeenvolging van stappen of treden. Het evangelie van Thomas biedt dus geen cursus die je kunt doorlopen om op die wijze 'verlichting' te bereiken. Ieder zal zijn of haar eigen weg moeten zoeken. De auteur deelt met ons zijn diepe inzichten in de moeilijkheden en zegeningen van deze zoektocht. Daarbij getuigt hij van een uitstekende kennis van de menselijke psyche en geeft hij of zij (wat weten we immers van de schrijver?) er blijk van de mystieke weg zelf gegaan te zijn.
aquarius

BerichtGeplaatst: do jul 15, 2010 7:00 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
In 1321 werd de laatste kathaar verbrand. Daarmee was de gnostiek als spirituele traditie uit de geschiedenis verwijderd. Maar in onze tijd geniet de gnostiek opnieuw grote belangstelling. Veel hedendaagse christenen ervaren de teruggevonden gnostische teksten als een welkome bron van inspiratie, en als een kans op vernieuwing van het kerkelijk christendom.

Zeg Pierre kwam jou voorvaderen niet toevallig uit Zuid Frankrijk Wink
Pierre

BerichtGeplaatst: do jul 15, 2010 7:10 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Heel even serieus, uit Occitanië en Noord Italië. Cool
aquarius

BerichtGeplaatst: do jul 15, 2010 7:53 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Occitanië dat ligt in Zuid Frankrijk als ik mij niet vergis .

http://www.ariege.nl/katharen.php even speciaal voor jou op ge-zocht .
Cool

Ga eens voor de aardigheid eens naar dit gebied van je voorvaderen en je zult weer een visioen ervaren ,geloof mij maar Wink
thaboy

BerichtGeplaatst: do jul 15, 2010 8:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ooh, zeker wel. Probeer de Razès eens? Of het oude hoofdstadje Rhedae(Rennes-Le-Château)? Intrigerende plaats. Wink
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Wereldgeheimen forum index -> Religie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 1 van 4

Ga naar: